Radio-omroep VS stopt met Twitter vanwege ‘misleidend label’, BBC is kritisch


NPR stopt met Twitter vanwege ‘misleidend label’

NOS NieuwsAangepast

  • Nando Kasteleijn

    redacteur Tech

  • Nando Kasteleijn

    redacteur Tech

De Amerikaanse publieke radiozender NPR stopt met het actief gebruiken van Twitter. De nieuwsorganisatie zegt dit te hebben besloten omdat Twitter “herhaaldelijke verzoeken” heeft genegeerd om een label weg te halen waarbij Nationwide Public Radio werd aangeduid als “aan de staat gelieerde media”.

De zender kreeg dit label eerder deze maand, waarmee NPR op dezelfde wijze werd aangeduid als Chinese language en Russische staatsmedia. NPR benadrukte toen onafhankelijk van de Amerikaanse overheid te werken. De aanduiding werd daarop aangepast, maar ook het huidige label, “gefinancierd door de overheid”, noemt de nieuwsorganisatie fout.

Het is voor zover bekend het eerste grote nieuwsmedium dat besluit zich terug te trekken van Twitter. “We geloven dat dit label is bedoeld om onze journalistieke onafhankelijk in twijfel te trekken en onze geloofwaardigheid te ondermijnen”, schrijft de nieuwsorganisatie. “Als we blijven twitteren, zou elk bericht een misleidend label krijgen.”

Gevraagd om een reactie op het vertrek van NPR, laat Elon Musk through Twitter weten dat hij vindt dat de financiering van de publieke zender zou moeten worden stopgezet.

Tijdens de ochtendvergadering van NPR zei de topman van de organisatie vandaag dat Twitter door de meeste Amerikanen niet wordt gebruikt, dat het weinig verkeer genereert naar NPR en “niet langer de publieke relevantie heeft die het ooit had”. Journalisten van NPR mogen hun eigen afweging maken.

Ook de BBC is aangemerkt als “gefinancierd door de overheid”. De Britse publieke omroep tekende hier twee dagen geleden protest tegen aan. “De BBC is onafhankelijk en is dat altijd geweest. We worden gefinancierd door het Britse publiek door middel van licentiegeld”, zei de organisatie in een verklaring.

De BBC heeft contact gehad met eigenaar Elon Musk. Die vroeg aan de organisatie of het label “gefinancierd door de overheid” accuraat is. Hij suggereerde daarnaast informatie toe te voegen over de herkomst van de inkomsten van de BBC. Later voegde hij er per mail aan toe dat Twitter “maximale transparantie en nauwkeurigheid” als doel heeft en dat “mediaorganisaties zelfbewust zouden moeten zijn en niet valselijk moeten claimen dat er geen vooroordeel is”. In de ogen van Musk is de BBC wel een van de minst bevooroordeelde media.

Musk heeft beloofd het label van de BBC aan te passen naar “publiekelijk gefinancierd”. Of hij dat ook van plan is te doen voor NPR en of dat nog iets voor de nieuwsorganisatie zou uitmaken, is onduidelijk.

Het contact tussen Musk en de BBC leidde ook tot iets anders: een interview met de Twitter-eigenaar. BBC’s techjournalist voor Noord-Amerika vroeg er gistermiddag (Amerikaanse tijd) om en kreeg het diezelfde avond nog. In dat interview erkende Musk dat hij Twitter heeft gekocht omdat de rechter hem anders hiertoe zou hebben gedwongen.

Op de vraag of hij spijt heeft van zijn koop, zei hij dat het “pijnniveau extreem hoog is geweest” en “geen feestje”. Het besturen van het bedrijf noemt hij “niet saai” en een “behoorlijke achtbaan”.



Laat een reactie achter

Scroll naar boven